maanantai 11. maaliskuuta 2013

Barcelona ja muuta mukavaa

Plaza Catalunia

Tytöt lähdössä Barcaan
 Madrid joutui viime viikolla koko viikon kestävän vesisateen uhriksi. Vettä on satanut joka päivä, joskus kirjaimellisesti kuin esterin p*******ä.. Lämpötilat ovat kuitenkin nousseet hieman, joten merkkejä alkavasta keväästä on havaittavissa (toivon ainakin kovasti näin). Kuluneet 2 viikkoa ovat olleet sään takia hieman laiskoja, ja uusi mottoni onkin ollut, että huomenna menen lenkille..jos ei sada.. Noh. Vettä on satanut ja lenkit jäänyt juoksematta huonon urheiluvarustuksen vuoksi. Kampaajalla tuli käytyä viikko sitten, ja täytyy myöntää, että pelkäsin aivan turhaan lopputulosta. Hyvä tuli! Ja parasta koko hommassa oli, että hiusten leikkuu maksoi vain 13€. Ei paha. Koulua pitäisi jaksaa vielä 2 viikkoa, jonka jälkeen alkaa pääsiäsloma! Woopwoop! Lomakuume on kova, mutta silti takaraivossa jyskyttää todellisuus siitä, että aika täällä Madridissa alkaa saavuttaamaan puoliväliään, joka myös on samaan aikaan odotettu ja pelätty juttu, sillä tajusin palattuamme Barcelonasta, että Madrid tuntui kodilta. Seuraavaksi ajattelinkin kertoa hieman tästä eeppisestä Barcan reissustamme, joka oli siis viikko sitten viikonloppuna..

Jossain Madridin ja Barcelonan välillä.
Herätyskello soi 06.10 perjantantaina 1.3. ja oli aika pakata loputkin matkatavarat Barceloonaa varten. Suihku ja aamukahvi ja kohti Atochan juna-asemaa, joka on noin 30min metromatkan päässä kämpästämme. Tapaamisaika oli 8.00, mutta espanjalaisittain suurin osa porukasta saapui paikalle 15min myöhemmin. Myös bussikuskilla tikittui espanjalainen kello päässään ja bussimme saapuikin paikalle vaivaisen tunnin myöhemmin.. Noin klo 9.00 matkamme kuitenkin vihdoin pääsi alkamaan kohti Barceloonaa. Etäisyyttä näillä kahdella kaupungilla on 621 km, joten istuimme koko päivän bussissa kuunnellen bussikuskin hyvin rasittavaa jumputi jumputi musiikkia, joka ajoittain kuulosti koiran vinkulelulta. Jossain vaiheessa joku kuitenkin uskaltautui pyytämään radiota.

Zaragoza
Puolessa välissä matkaa sijaitsee Zaragoza, pieni espanjalainen kylä/kaupunki, jossa pysähdyimme luonastauolle.  Kuten Madrid ja muutkin espanjalaiset kaupungit, myös Zaragizan arkkitehtuuri on hienoa nähtävää. Zaragozasta bussiimme hyppäsi mukaan paikallisia erasmus vaihtareita, jonka jälkeen matkamme kohti Barceloonaa jatkui jälleen.
tytöt viihtyy bussissa
Loppumatkasta levottomuus bussissa kasvoi ja bussikuskikin repäisi, otti mikin ja alkoi laulaa macarenaa, jonka jälkeen ilmeisesti hän kajautti jonkun lastenlaulun... ja niin edelleen.. Perille saavuimme 11 tuntia lähtömme jälkeen eli 8 aikaan illalla. Majoituimme Ideal Youth nimiseen hostelliin, jossa järjestelyt olivat aivan sekaisin. Toisen madridilaisen yliopiston ja meidän varaukset olivat menneet sekaisin, ja jouduimme majoittumaan erilliseen rakennukseen 5:teen ta 6:teen kerrokseen, ei hissiä, 20 hlö per huoneisto, 2, huom 2 suihkua.. Nyt ainakin tiedän, millainen on HUONO hostelli. Ainoa positiivinen asia oli se, että huoneestamme, jonka jaoin kämppiksieni Gaellen ja Valen sekä saksalaisen ystävämme Elifin, oli suora näkymä La Ramblalle, joka on Barcelonan pääkatu.

Jumputijumputi musiikki pistää nupin sekaisin

Emme kuitenkaan antanut majoitusjärjestelyjen vaivata sen enempää, vaan lähdimme syömään. Aikaa ruokailuun oli 30min, joten pienen mietinnän jälkeen menimme Gaellen ja Valen kanssa Burger Kingin kautta satamaan mutustamaan hamppareita, mikä olikin ehkä paras tapa aloittaa viikonloppu Barcelonassa. Tämän jälkeen lähdimme aloittelemaan hostellimme aulaan, josta jossain vaiheessa osa porukasta, minä mukaan lukien lähdimme baariin, jossa oli erasmus vaihterita ympäri Espanjaa. Baarissa saimme yhdet chupitot= shotit ilmaiseksi, jonka jälkeen uusi puolalainen ystävämme tarjosi yhdet tequilat.. Homma kuitenkin pysyi mukavasti hanskassa ja baarista lähdimmekin Razzmataziin, joka yksi kuuluisimmista klubeista Barcassa.

Barcelona!!
La Rambla
.. Ja klubi tosiaan oli jotain, mitä en ole ikinä aikaisemmin nähnyt. Portaikoissa oli turvamiehiä ohjaamassa ihmismassaa, joka vyöryi kerroksesta toiseen. En edes osaa sanoa, kuinka monta kerrosta kyseisessä soittoravintolassa oli.. Paikka oli niin suuri ja täynnä ihmisiä, että kadotin kämppikseni alta aikayksikön.Onneksi en kuitenkaan ollut yksin, vaan eräs tyttö oli kanssani ja yritimme raivata tiemme alakerrassa oleviin wctiloihin, mikä ei ollut mikään helppo tehtävä. Vessa reissun jälkeen yritin saada tyttöjen sijainnin selville, mutta vastaus viestiin oli, että "I have no idea where we are..". Tosi helppo tehtävä siis löytää ihmisiä.. Ianan ja minun seuraani liittyi myös toinen eksynyt lammas, ja hetken yritimme epätoivoisesti löytää muita, mutta luovutimme hyvin pian, tajuttuamme, että tehtävä olisi yhtä helppo kuin löytää neula heinäpellosta.. Päätimme kuitenkin tehdä pienen Barcelona sight seeingin ja kävelimme takaisin hostellillemme, matka kesti noin tunnin ja uni tulikin oikeastaan samantien hostellille palattuamme n. kello 05.00 aamuyöstä

Plaza Catalunia

3 tuntiä myöhemmin lauantai aamuna herätyskello herätti aamupalalle, joka osoittautui todelliseksi virheeksi: kuivaa patonkia, paahtoleipää, joka muistutti lähinnä korppua, pelkästään voita ja marmeladia, pahaa kahvia ja 2 muffisinsia. Huomattavasti kannattavampi vaihtoehto olisi ollut nukkua pari tuntia pidempään... Aamupalan jälkeen hostelli tarjosi lisää helmiään; jääkylmän suihkun. Ainakin tuli herättyä!

Puolen päivän aikoihin lähdimme ohjatulle kaupunkikierrokselle tutustumaan aurinkoiseen Barcelonaan. Ensin tutustuimme vanhaan kaupunginosaan, jonka jälkeen suuntasimme kohti Sagrada Familiaa, joka on tosiaan henkeäsalpaavan upea, vaikkakin tosiaan aikamoinen rakennustyömaa onkin. Meille oltiin järjestetty opastettu kierros kirkossa. Perinteistä poiketen oppaana toimi nauhuri, johon oli nauhoitettu tietoa kyseisestä nähtävyydestä.

Valmiina kierrokselle!
Sagrada Familia

Sagrada Familian jälkeen meillä oli apaut tunti aikaa käydä syömässä jotakin ja viikonlopun teemaan sopien, haimme tällä kertaa mäkkäristä purtavaa ja suuntasimme sen jälkeen kirkon viereiseen puistoon pupeltamaan tätä niin terveellistä ruokaa ja nauttimaan auringosta. Lounastauon jälkeen oli vuorossa vielä yksi nähtävyys. Gaudin Parc Guell. Päästäksemme puistoon kiipesimme ensin jyrkkää mäkeä ylös, jonka jälkeen jatkoimme kiipeämistä liukuportailla ja sitten lisää portaita, korkealle mentiin siis. Ja näkymät olivat sen mukaiset! Koko Barcelona avautui silmien eteen! Harmillisesti ipuhelimestani loppui tuolla hetkellä akku, joten kuvakokoelma jäi kovin suppeaksi.

Näkymät Parc Guellilta
Parc de Guell
Parin tunnin kävelyn ja maisemien ihailun jälkeen oli aika suunnata takaisin hostellille pukemaan lisää vaatteita päälle, jonka jälkeen kahvihammasta kolotti ja päätimme lähteä nauttimaan kahvia rannalle. Oli jo pimeää, mutta siitä huolimatta ranta oli upea. Ja cafe con leche erittäin hyvää. Mukaan kahvittelemaan liittyi myös eräs Gaellen ystävä, joka asuilee Barcelonassa. Kahvin jälkeen oli taas aika syödä, ja tattadaa. Ruokalistalta löytyi jälleen hampurilaisia! Tosin tällä kertaa hampparit painivat ihan eri kategoriassa kuin mäkkäri ja burger kingi. Paikan nimi  oli Pim Pam Burger ja hampurilaiset taivaallisia! Ehdottomasti menee oman henkilökohtaisen hamppari rankingin kärkipäähän! Hamppareiden jälkeen oli taas aika rientää valmistautumaan illan rientoja varten hostellille, sillä ESN oli järjestänyt  2"prom night" juhlat kaikille erasmuksille eräällä stadionilla. Nopea valmistautuminen, nopeat etkot hostellin aulassa ja bussilla juhlapaikalle. Saimme kaikki 2 drinkkilippua ja toki suuntasimme perille päästyämme hakemaan ensimmäiset drinksut. Ja näissä drinksuissa ei alkoholia säästelty... Itse otin viskikolan, joka tarjoiltiin puolen litran tuopissa ja viskiä oli enemmän kuin puolet. Seuraava drinkki luojan kiitos oli huomattavasti miedompi... Bileet olivat oikein onnistuneet ja allekirjoittaneella oli huisin hauskaa! Bileet loppuivat viiden aikaan, jonka jälkeen suuntasimme pizzan kautta nukkumaan. Se mikä Barcelonassa on hienoa, on se, että metrot liikkuvat la-su yön taukoamatta. Täällä viimeinen metro menee puoli 2 aikaan riippumatta päivästä ja seuraava meneekin sitten 6 aikaan aamulla.

Biletys ja muutaman tunnin yöunet aiheuttivat aikamoisen dagen efterin sunnuntaiaamuksi, jolloin oli aika luovuttaa huone ja aloittaa matka kohti Madridia. Lähtiessämme hostellilta himoitsin kovasti kahvia, jonka viimein saatuani jouduin heittämään melkeinpä juomattomana roskikseen, sillä bussikuskimme ei tykännyt ajatuksesta kahvi bussissa... Kyllä kiukutti, on lievä ilmaisu siihen, kuinka suuresti tuo ottikaan päähän.

Ennen kotiin paluuta kokoonnuimme muiden erasmuksien kanssa picnicille ja seuraamaan perinteistä Demonstracion Castellersia, jossa valkoisiin pukeutunuut ihmiset kiipeilivät toistensa päälle. Ryhmässä oli mukana myös pieniä lapsia ja välillä kyllä kammotti, ettei vain kävisi hassusti. Varsinkin sunnuntaina sää suosi ja oli mahtavaa vain maata nurtsilla ja palvoa aurinkoa! Pian kuitenkin alkoi piitkä kotimatka hyvin hiljaisissa merkeissä kaikkien vetäessä unta kuuppaan...

..Se Barcelonasta!

Nyt on aika alkaa suunnitella pääsiäislomaa ja seuraavaa reissua, joka tulee olemaan road trip Etelä-Espanjaan. Kovasti odottelen myös ensi viikon perjantaita, sillä saan taas lemppari vieraan tänne kahdeksi viikoksi.. !